Hoppa till huvudinnehållet
Köpkorg nära vagn

Uulas berättelse

Många starka affärsidéer uppstår från önskan att lösa ett problem som inte längre kan ignoreras. Uula -färgen började just det ögonblicket på 1970 -talet, när latexmål från Petrocookic -produkter också lanserades. De var nya - enkla att använda, men också enastående. De täta plastfilmerna av latexfärger förhindrade fukt från förångning och orsakade bland annat förfallsproblem på träytor. Samtidigt hade traditionella, naturliga oljebaserade mål försvunnit från marknaden, även om de hade hundratals års historia i finsk konstruktion.

Vid den tiden var Arto Uunila en representant för målarfabriken. Han mötte upprepade klagomål från sina klienter och fann att när latexfärger blev vanligare, något värdefullt - en traditionell, hantverksbyggnadskultur som också respekterar naturen. Arto började laga den traditionella röda färgen i uthuset av sitt hem. Färgen från linfröolja, färgpigment och mjöl var som en tidsresa till det förflutna och samtidigt ett steg mot nytt. Artos färg såldes vid ugnsilo -färgspettrörelsen.

1977 arbetade Arto på Nurmo Open Air Museum när hans arbete avbröt den nyfikna frågan: "Var fick du en färg den doftande linfröoljan i din burk?" Frågan var arkitekten Panu Kaila. Mötet skapade en gemensam uppfattning om att bygga arv och naturliga material förtjänar ett nytt liv.

Med samarbetet mellan Uunila, Kaila och National Board of Antiquities 1987 föddes Uulatuote Oy och samtidigt ett löfte om en plastfri, andningsfärg som görs under naturen. Panus handavtryck är fortfarande synligt i det visuella utseendet på Uula. 1991 designade han en logotyp med Natura & Tradition - naturens och traditionens ande. Även om Uula: s varumärke sedan dess har förnyats, bär Spiritors fortfarande historien om Uula.

Under årtiondena har Uula utvecklats för att möta kraven från modern färg och målare samtidigt som de bibehåller sina driftsvärden, inhemskhet och plastlöshet. Idag sträcker sig vår referensdestination från finska kyrkor till Versailles palats, men det viktigaste är att Uula's målar har hittat sin plats där de är avsedda - i finländarna hem och hjärtan. Fler och fler människor väljer Uula's plastfria färger för sin destination, vilket gör att hemmet kan andas.